Leta i den här bloggen

lördag, april 08, 2017

Nakamtenga, Burkina Faso, 7 april

Malariaångest.
På vägen hit så fick jag veta att svenska vaccinatörer rekommenderar malariaprofylax för hela landet, hela året. Jag fick också veta att det inte regnat sedan november och att det inte finns något stillastående vatten i Nakamtenga, som det kan växa myggor i.

Stina Berge, generalsekreterare i Yennenga Progress var här med sina tre barn och man i februari och de hade ingen profylax. Lennart Karlsson som bor här jämt har inte heller malariaprofylax.

Erica och Andrea som är här samtidigt äter det.

Så lite olika budskap. Jag kände mig trygg med rådet att det inte är någon risk så jag gick inte på lockropen från vaccinationsindustrin.

Väl här så finns det en lite liten damm med vatten i huvudsak för ankorna som vaggar omkring på området. Jag ser myggor. Vi åker också emellanåt in till Ouaga(dougou) och där finns stora dammar.

Jag har fått insektsbett. Troligen myggbett. Det har gjort att jag några dagar känt lite oro över om jag fattat rätt beslut.


Så kommer Lennart med den förlösande lösningen. Här finns malariamedicin man tar efter att man blivit smittat. Tre tabletter i tre dagar så är man fri. Så det har jag köpt och nu känner jag mig cool igen.

Inga kommentarer: