Leta i den här bloggen

onsdag, april 26, 2017

Nakamtenga, Burkina Faso, 25 april

Kanske det är lite ironiskt, men igår när vi inte bara informerade om solcellselprojektet till alla fyra familjer som kommer att få utan också instruerat hur de ska gräva kabeldiken så kom det regn och var molnigt.

Så nu håller solcellsprojektet på att bli verkställt. Det kan hända att vi inte hinner får färdigt mer än en anläggning innan jag åker. Det beror ju helt på hur mycket tid elektrikerna har att avsätta för detta. De jobbade ett 10-12 timmars skift igår med att få färdigt syateljén och på börja arbetet med installation av en ny större vattencistern och förbereda för elektrifieringen av bensinstationen. Men med deras effektivitet och trevlighet så kommer det nog att gå som en dans. elektrikerchefen är med i Yennenga Progress och han är entusiastisk inför idén och förstår att jag vill kunna visa er att det skett. Som jag lovat. Ett annat troligt hinder är att det inte kommar finnas el tillräckligt ofta för att vi ska kunna svetsa färdigt ställningarna. Snacka om ironiskt.

Tyvärr så kommer jag att få problem att dokumentera om jag inte får låna någon kamera. För nu är både telefonen och kameran trasiga.

Jag skrev om den otäcka moppeolyckan tidigare. Den skadade är hemma nu igen. Blåslagen och svullen i huvudet men verkar i övrigt bara vara nedstämd och lider kanske av en hjärnskakning. Men såhär långt verkar det inte gått så illa som vi först trodde. Hon har skiktröntgats men inte fått träffa någon läkare som kan förstå sig på bilderna och berätta vad de betyder.

Två solcellspanelhållare in the making.

LED-lysrör och kablar med lägsta motstånd.
Ställningarna för solpanelerna är snart färdigsvetsade, prylarna till solcellsanläggningarna (minus batterier vilka jag ännu inte sett) inköpta. Så snart så inväntar vi bara lite sol ;-). Nej, det är faktiskt ett fantastiskt väder nu på morgonen efter när jag skriver det här. Friskt, dvs inte dammigt i luften. Blå himmel och svag bris.

Inga kommentarer: