Leta i den här bloggen

tisdag, april 18, 2017

Nakamtenga, Burkina Faso, 17 april

Ursäkta om jag tjatar, men igår var det väl den varmaste dagen hittills. Jag tror att temperaturen ha närmat sig 44 – 45 grader.

Men jag satt mestadels inne och jobbade med texter som Lennart översatt från franska för ett intressant forskningsuppdrag där man vill studera sambandet mellan fiskodling och klimatförändringar. Eftersom vi ska räkna med att temperaturökningar till följd av klimatförändringarna också kommer att påverka klimatet i Sahelregionen så finns det anledning att studera alla tänkbara saker ur det perspektivet. Forskaren i fråga har för avsikt att först studera hur temperaturen i vattnet påverkar fiskarnas tillväxt. Det finns nämligen tecken i området på att antalet och storleken på fiskarna har gått ner på senare tid. Eller beror det på överuttag av fisk?

Lennart och jag promenerade runt ägorna och diskuterade var en förbränningsanläggning bäst kan placeras.
Huset på  höjden som det alltid är lite mindre varmt i, ett vindrum,
ett hus varje fastighetsetablering måste börja med för att blidka de högre makterna.
Vi passerade många askhögar och i dem kan man se att det inte alls bara är plast som förbränns. Det är också lysrör, som ju innehåller kvicksilver, eller hur? Och batterier som ju innehåller tungmetaller, aluminium som väl inte är livsfarligt men inte så bra att elda. Dvs de bränner osorterat avfall. När vi talar om detta med Joseph, the man i byn. En 75-årig patron som är typ ”byäldstast”, så frågar han Lennart när jag ska åka hem. Det blir inte lätt att förklara för byborna att det där med att bränna avfall inte är en bra idé.
Lysrör, batterier och plastrester i askhögarna!!!
Det var skönt att ha en uppgift inomhus en dag som igår men lite skäms jag ju när jag sitter i ett halvbra isolerat hus med luftkonditionering och låtsas jobba med frågor som perifert har att göra med global uppvärmning.

Inga kommentarer: