Leta i den här bloggen

lördag, april 22, 2017

Nakamtenga, Burkina Faso, 21 april

Två biståndsgrejer i Pers resa till Nakamtenga, Burkina Faso, tog steg framåt igår.

Dels började verkstaden att producera ställningar till de fyra solcellspaneler som ni bidragit till. Det ser spännande ut. Tyvärr är svetsaren allvarligt sjuk så det är näst-svetsaren som svetsar och det kan hända att det kommer att bli lite si och så.
Solcell

Svetsen anslutning till elcentralen :-/
Bla a därför så gick jag och hämtade innebandymålen från floor-ball planen. De är utan nät. För att kunna montera nät behöver vi montera fäststänger så inte hönsnätet går utanpå ramen och ner mot marken. Min tanke är att näst-svetsaren kan få träna upp svetsförmågan på målen innan han ger sig på de ännu viktigare solcellspanelhållarna.

"But" inte the making.
När jag väl lyckats förklara hur jag tänkte mig det hela och det svetsats dit så behövdes såväl hönsnät som ståltråd. Det finns på de olika byggarbetsplatserna vi har här. Men det ska fram också. Byggledare för bensinmacken tog fram ståltråd på nolltid. Men hönsnät var besvärligt. Men till slut kom fyra meter fram och det räckte till sidorna på ett av målen. Jag bad om sex meter till. Det dröjde flera timmar innan de kom, strax före arbetsdagens slut. Och då kom bara fyra meter. Irriterad som sjutton försökte jag få fram ytterligare två meter men då var både verkstadsknegarna som byggarbetaren som var sänd som hönsnätsbud så hungriga att de helt enkelt sa nej. Det där får vi ta på måndag.


Idag är det lördag och jag gick själv till verkstaden och började göra färdigt målen med det material som fanns. Efter en timme kom en av innebandyspelarna och hjälpte till (cred). Det räckte precis om vi lappade lite. Så nu behöver vi inte längre vara oense om det är mål eller inte, dvs om bollen gick genom burgavel inifrån eller utifrån.
Marqueeeeeeeeeeee!!!!!

Inga kommentarer: