Leta i den här bloggen

tisdag, april 25, 2017

Nakamtenga, Burkina Faso, 24 april

Naba Per. Inspirerad av alla vackra kläder på bychefsinstallationen for jag med till Ouagadougou för att se om jag kunde få tag på en sådan vacker dräkt till mig.

Sotissi, som är chefsadministratören här, behövde åka in till försäkringskassan igen och göra inbetalningar och försöka få ut sjukersättningar och föräldrapengar till anställda. Det tar en förmiddag och blir ändå inte gjort pga av administrativa hinder. Jag lovar att ordna ett studiebesök på Försäkringskassan när han kommer till Sverige nästa månad. Jag får rådet att inte göra det eftersom risken är att Sotissi frustreras av det. Men har tyckte det var en bra idé. Jag tänker att kunskap är alltid bra. (Är det någon som läser detta som kan hjälpa mig med det?)
En vacker man bär vackra traditionella kläder till vardags.

Vår chaufför, Wendyam, tog oss till klädmarknaden. Där fanns flera affärer som säljer den typ av kläder jag var ute efter. Vi väcker mycket uppmärksamhet när vi är där. Vandrande säljmöjligheter. Jag fattar det men försöker vara tydlig med vad jag vill och framför allt inte vill. Men en man vägrade att ta styrning utan släpade med oss genom den ganska röriga trafiken med ett ganska högljutt och aggressivt säljsnack. Vi hade tid och Wendyam som ju är den som kan språket lät det ske och vi följde nyfiket med. Men det ledde inte till något bättre eller mer köpvärt. Tvärt om.
Storstadstrafik - som tur är i gåfart.
När jag fann det jag sökte så inträdde eftertankens kranka blekhet. Varför ska jag köpa en Burkinabéesk kungadräkt? Jag tycker förvisso att den är skön och vansinnigt snygg men när ska jag bära den? Och varför ska jag, i detta land, lyxkonsumera kläder? Så, jag fick i alla fall skämmas när jag till slut efter en stunds tvekan avböjde köp, inte med hänvisning till pris utan till att jag ångrat mig.

Vi åkte också förbi Pascaline som ju fått i uppdrag att sy mig en skjorta. Hon hade fått ett helt fritt mandat. Gör en snygg skjorta, gärna i blå ton, som du tycker skulle passa mig. Den är jättesnygg och väldigt välsydd. Ofta blir det bra när man litar på människors egen förmåga och känsla och visar dem den tilliten. Denna gång blev det en väldigt snygg skjorta.


Men det blev inte mer än en tummetott av kungakläderna. Jag fick i alla fall en chefsmössa av Yennengas butik på marknaden. Den gick jag runt med på stan och jag möttes av en hel del uppmuntrande tillrop.

Inga kommentarer: