Leta i den här bloggen

söndag, april 02, 2017

Nakamtenga, Burkina Faso, 31 mars

På fredagen åkte vi till Ougadougou – igen. Denna gång för att Sotissi, Yennengas lokala administrative chef, måste åka till försäkringskassan med några ärenden. Av någon för mig och Andrea och Erika Hallberg outgrundlig anledning fick vi följa med hela vägen in. Besökte gick smidigt och allt blev klart sånär som på att själva registeringen i försäkringskassans datasystem inte kunde slutföras pga strömavbrott. Ständigt dessa strömavbrott. Jag skulle bli tokig om jag var tvungen att ha en verksamhet här som var någorlunda beroende av el. 

Sedan bar det av till skoaffärsgatan. Både Andrea och Sotissi behövde skor. Det fungerade som på alla andra ställen i världen. Ett konglomerat. Det är rationellt att alla konkurrenter är på samma ställe. Man vet var man ska om man ska ha, t ex skor. Utbudet var väl nästan lika lite varierat som vilket svenskt köpcenter som helt. Priserna lägre men det finns absolut lika hög kvalitet som hemma, minst, beroende på vilken europeisk skokedja man jämför med. 

Vi också i en hantverksby. Lite konstnärskollektiv och mässa för konsthantverk. Fina saker och fula saker men mest välgjorda saker. Tyvärr är det ju mest saker jag inte behöver. Jag köpte en vacker livrem i anakondaskinn och en tvål.

Men det blev en lång het dag i en bil på en långsam väg med många gupp.

Inga kommentarer: