Leta i den här bloggen

lördag, april 29, 2017

Nakamtenga, Burkina Faso, 28 april

Idag blir det nog bara bilder. Såhär ser solcellselen ut i praktiken och på dagen. Notera att svagströmskopplingarna inte är gjorda på ett sätt jag hade önskat. Men det funkar. Det är ett par krångel som jag vill försöka få till innan jag far hem. Det har snålats med en strömbrytare så den tänder utomhusbelysningen över skrivtavlan samtidigt som den tänder i rummet innanför. Jag vet inte varför det inte blev två men det måste ju ordnas. Ett annat hus har bara ström tio minuter säger de. De skyller på batteriet. Men som ni ser så kanske det snarare har att göra med någon av kopplingarna. Jag återkommer.
Solcellspanelställning

Svetsaren Issa gör justeringar på plats.

Maria har det snyggaste huset redan innan. Eftersom hon inte har en massa djur inne på gården utan lever som tjänstemän så har de bara ett hus och därför räckte det med lampor till alla rum och en gårdsbelysning.
Närstudie på ett hantverk utan estetisk känsla.
Men en knapptryckning så är det LED-ljus i rummet.
 
Bästa tänkbara placering av utomhusbelysningen hos ´Paul.

Tyvärr tänds och släcks den med samma strömbrytare som i hans rum.

Solcell i vindskyddad läge framför dasset. Öppningen mellan husen går i öst-väst, mao ingen solskugga på hela dagen.



Inga kommentarer: