Leta i den här bloggen

fredag, juli 22, 2011

Kuhmo kammarmusikfestival 21 juli dag 5



Idag hörde jag bara en koncert. Bestämde mig redan igår för att det fick räcka och att jag behövde jobba med ett par grejor jag vill tänka igenom innan det drar igång och som jag inte hinner med senare under semestern. Jag har inte heller sprungit. Idag var det över 28 grader i skuggan och 83 % luftfuktighet. Det gick inte att sitta inne och skriva, inte att sitta ute i skuggan och äta och det var mycket varmt i Lammasjärvi dit vi till slut tog oss för att få lite svalka.
När vi väl tog oss på en kvällskoncert så började det regna. 100 % luftfuktighet. Men det var skönt. Koncerten var i övrigt en plåga för mig. Först hela Schuberts förläggares samling av alla postumt upphittade sångerna som samlats i de Schwanegesang. Förton djävla sånger om olika teman som framfördes kompetent och pretentiöst i halvannan timme. Rumpan skrek efter blod när Stephan Loges väl gick i mål. Efter paus spelade Borodin kvartetten ett stående inslag på festivalen, Schuberts stråkkvintett i D. Det är ett fantastiskt stycke men vi hörde den bättre framför förra året och då av Danel-kvartetten, om jag minns rätt.

Inga kommentarer: