Leta i den här bloggen

onsdag, augusti 06, 2008

Födelsedag

Idag fyller jag år, igen, så därför blir det inget långt inlägg.



Det som fångat mitt intresse idag är IDAG serien i SVD (kolla om länken funkar). Denna gång håller jag med Bo Rothstein (som ofta tidigare).



Min egen erfarenhet av föreningslivet är både och. För egen del har det definitivt tagit vara på och vidareutvecklat ett starkt samhällsengagemang. Samtidigt har jag lärt allt om mygel och manipulation. Framför allt mina år i SFS (Sveriges Förenade Studentkårer) har lärt mig allt om sammanträdesteknikens för och nackdelar. De som varit mina motståndare har inte alltid gått från möten med lätta steg och själv har jag blivit ordentligt alienerad de gånger jag varit på den förlorande sidan i viktiga debatter och omröstningar. Visst kan man tappa sugen. Föreningslivet och de politiska partierna står inför en utmaning. Själv uppfattar jag att ett av problemen för oss i föreningslivet är att frågorna som föreningarna formats för har bytt skala. I regel jobbar vi nationellt med frågorna emedan deras lösning ofta ligger på en transnationell nivå. Där finns alla föreningar och partier men med allt för svaga resurser och med för liten uppmärksamhet. Utan en effektiv transnationell folklig rörelse kan inte föreningslivet leverera någon upplevd nytta i den "politiska" kärnverksamheten.

Inga kommentarer: