Leta i den här bloggen

fredag, augusti 08, 2008

080808 08:08

I morse ställde jag väckarklockan på denna uppmärksammade tid. Lite fånigt är det ju. Det har varit sådana tider sedan millenieskiftet och kommer att vara det fram till 2012. Men jag har också dragits med i kinesernas och alla OS-fans hysteri.

Jag läste på ALDE's (Alliance of Liberals and Democrats for Europe) hemsida att de stödjer EU:s ordförandes initiativ att få alla EU:s medlemsstaters representanter att uppträda tillsammans under OS-invigningen idag. Ja, det gör nog jag också. Också det en fånig markering men ändå, jag gillar att vi visar upp ambitionen att hålla sams inom EU. Vi har mer utrikespolitiskt att vinna på att uppträda tillsammans än vi har att uppträda som ensam moraliskt föredöme. Då menar jag att vi kan uppnå mer i termer av utförd nytta. Vi kan dock inte hålla oss med den "fina" retorik vi nog gärna skulle vilja. Dessutom har EU kvar att bevisa att vi kan leverera någon utrikespolitisk nytta. Det mesta och kanske bästa som vi gjort hittills i det sammanhanget är de effekter utvidgningen har haft. Infångandet av krigsförbrytare från Balkan är ju bra, även om EU bär en del av skulden till att de kunde bli krigsförbrytare eftersom vi inte kunde enas om en gemensam linje när Jugoslavien föll samman.

Inga kommentarer: