Leta i den här bloggen

torsdag, mars 30, 2017

Dag 3, Nakamtenga, Burkina Faso, 29 mars

Idag vaknade jag när det fortfarande var mörkt. Jag gjorde det jag snackat om – klev upp och klädde på mig springkläderna och drog ut och sprang. En fantastisk tur ut med vägen. På den rostbruna jorden vid sidan av som är så hård så hård. Det är bara lite lös sand på ovansidan annars är det som att springa på asfalten nästan. Jätteskönt. Jag kände mig lätt. Sprang ganska fort för att vara mig. Sprang faktiskt om och förbi en gammal man som cyklade förvisso långsamt, men ändå. När jag vände så dröjde det säkert 500 meter innan jag mötte honom. Han knöt näven till en uppmuntrande hälsning för att han tyckte att jag var stark. Jag var ute i cirka 50 minuter ungefär och borde sprungit i ungefär nio kilometer.

Idag fyller Lennart Karlsson 70 år. Jag tog med Åke Sjögrens ballonger i morse så vi kunde smycka såväl frukostbordet som tiofikat. Stora delar av personalen och patriarken var här och sjöng och firade. Lennart såg generad ut även om jag fick honom att erkänna att trots att ålder inte är något att yvas över så är det trevligt att bli uppmärksammad.

Idag var det den första organiserade innebandyturneringen i Burkina Faso. Vi for med vårt lag ner till Ougadougou. Där hade en svensk ordnat med Internationella skolan att vi fick komma och spela mot fem lag från huvudstaden. Vi var inte bra. Vi kom fyra. Gör få mål. Spelar sockerbit och upp-och-ner-bandy. Precis som Hässelby SK P95BC gjorde. Jag hoppas jag kan lyckas bättre med att utveckla spelförståelse hos dessa unga kvinnor och män. De är iaf äldre än vad Hässelbylaget var och borde därför ha lättare att ta till sig förklaringar. Jag kan ju fortfarande inte visa hur man gör. Det har med andra ord utkristalliserats att det jag kan göra här är att träna innebandylaget. Varje dag mellan 17:00 och 18:30.


Jag håller också på att samla någon sorts mod att ta mig för att komma runt i byn och inte bara hänga här i bycentret. Detta för att se hur de har det och om det är solceller eller om det är bevattningsanläggningar eller något helt annat vi kan bidra med. Men det är inte lätt att ta sig för något över huvud taget mellan 11:00 och 16:00.

Inga kommentarer: