Leta i den här bloggen

torsdag, mars 30, 2017

Dag 2, Nakamtenga, Burkina Faso, 28 mars

I morse var det inte så varmt. Men jag låg ändå ganska utslagen på sängen. Jag sov bra. Frukost, kl 0700 var ok. Mycket gott kaffe. Lyxigt att bli serverad.

Sedan promenerade jag och Lennart Karlsson, lokal koordinator för Yennenga Progress och pappa till Stina Berge, ett varv runt bycentret och kolla till de olika verksamheterna. Han har ju varit i Sverige en vecka. Människorna är glada, tillmötesgående och de jobbar på rätt bra tycker jag. De rör sig så fort man kan i värmen. I sömnadsverkstaden var det redan full rulle. Full med kvinnor som höll på med olika plagg och projekt. Men allt hinner bli jordrostdammigt innan de är klara.

I metallverkstaden höll de på att svetsa bord och hyllor av fyrkantsprofiler. Bra val av material. Termiterna gillar inte metall och eftersom det just nu inte är det minsta fuktigt lär ju inte metallen rosta. Det märks för övrigt på bilar och cyklar och allt av metall. Det verkar inte rosta alls. Lennart var dock besviken på att de inte hunnit längre med bordprojektet under tiden han varit borta.
Vid vägen håller man på att bygga en bensinmack. Bra projekt. Inga bensinmackar sedan staden Ziniaré en bit bort. Smörjgrop och grop för cisternerna har för hand grävts ur rakt ner i sandstenen som ju är ett lättarbetat material.

Vi for till Ziniaré för att göra ärenden. Bl a hitta ett lokalt SIM-kort till min Iphone 6 men det finns bara till Iphone 5. Jag köpte inget mne när vi kom hem visar det sig att Erika hallsten klippt till sitt så att det fick plats och fungerar iaf för internet men inte för att ringa med. Jag fick istället en dong av Lennart som han laddat surfmängd på men jag får den nu inte att lira med min dator. Irriterande.

Avslutningsvis så har jag introducerats och gjort mina första insatser som tränare för floor ball laget (innebandy). De har tyvärr lärt sig spela med skolbandyklubbor. De är otroligt mjuka och korta så de kan varken hålla den med två händer eller dribbla. Det påverkar ju spelet. Men det finns potential. Det är en del sockerbit men de fattar mina instruktioner. Vi får se om de kan få loss lite utrustning från ett lag i Ougadougou som vi ska möta imorgon och som lär ha fått en hel container med utrustning.

Inga kommentarer: