Leta i den här bloggen

torsdag, mars 30, 2017

Dag 1, Nakamtenga, Burkina Faso, 27 mars

Resan var inte särskilt påfrestande, eller hade iaf inte varit det om det inte var för att jag åt en frukost på Bryssels flygplats. Den matförgiftade mig som det så dramatiskt heter.

Jag sov inte så mycket natten mot måndag heller, så som jag inte gjort de senaste veckorna. Det har varit spänning inför detta äventyr än vad som är rimligt. Jag ska bara vara borta från Sverige knappa sex veckor och i Burkina Faso drygt fem. Det är ju inte eoner av tid.

Flygresan var fin. Från Stockholm var det ju naturligtvis byst eftersom vi skulle byta i Bryssel. Och självklart var en kollega med ombord, Berivan Öngurur reste ner för en vecka med Europeiska Sociala Kommittén. Tyvärr sågs vi inte förrän vi kom ur flygplanet men kul ändå att ses.
När vi klev ur flygplanet på blanka eftermiddagen i Ouagadougou var det 43 grader. Eftersom jag redan innan svettades pga magontet så blev det rätt mäktigt att mötas av den torra bastuvärmen. Nåväl, svetten försvann från huden i alla fall. Det var tur att det fanns en toalett vid tullen men immigrationen gick smidigt i övrigt.

Vi möttes av chaufför och jag låg i baksätet och stod ut. Vägstandarden mot och förbi en ny flygplats som håller på att byggas på den här sidan om Ouagadougou skulle väcka en del uppståndelse i Sverige. Det var många gupp men också sträckor av bra asfalt. Där vägen är bra är den också ofta trafikseparerad med en rejäl avgränsning mot cykel- och mopedfil i båda körriktningar. Bra prio.


Väl framme tog jag en snabb dusch och lade mig på sängen. Släpade mig upp till middagen och drack vatten och åt en halv papaya. Sedan tillbaka till det luftkonditionerade rummet och jag sov till klockan 0700 i morse. Otroligt skönt.

Inga kommentarer: