Leta i den här bloggen

torsdag, september 11, 2008

Infrastruktur'satsning'?

10 miljarder till vägar och järnvägar i hela landet. ...

Väl fungerande kommunikationer är en grundpelare för att människor ska kunna ta sig till och från jobbet samt få vardagen att fungera. Det är också avgörande för att skapa goda förutsättningar för tillväxt och företagande i hela landet.

Ovan är taget ur regeringens pressrelease. Så långt är ju allt gott och väl.

Jag tycker inte elva miljarder på några år är särskilt mycket att skryta med. Om väg- och banverk behöver det tiodubbla (enligt Mats Knutson) känns en tiondel lite futtigt. Miljöpartiets kritik om en fjärdedel till järnväg är allt för liten andel är omöjligt för mig att kommentera utifrån ett sakligt perspektiv. Men jag tycker inte att vi måste ha mer vägar innan vi får högre kapacitet i järnvägsnätet.

De som sitter i bilköerna på väg in mot Stockholm på morgonen gör det trots att de alla kan välja kollektivtrafik. Min slutsats blir att trots att de blir irriterade över att det är 'stau' (tyska för trafik stockning) så väljer de bilen. Jag antar att de gör det för att det, trots allt, går fortare. Eller finns det andra skäl?

Hur som helst är det bra att regeringen satsar. Jag tycker att de kunde satsa ännu mer. Men vi har ju inte sett helheten i budgetpropositionen ännu så jag är fortsatt optimistik.

Inga kommentarer: