Kungen och Yennnga Progress. Idag har vi fått vara med om en
installation av en bychef. En bychef i det traditionella beslutssystemet.
I Burkina Faso finns en demokratiskt vald president och ett
parlament. Jag tror att det också finns en lokal borgmästare som har ett
demokratiskt mandat. Burkina Faso betyder ”de hedervärda männens land”. Sedan 1400-talet
har man också i Mossi styrt med monarki. Mossi är det kungadöme som omfattar
ungefär yalva landet både till ytan och befolkningen och de är därför också den
största gruppen i Burkina Faso.
Lokal Naba |
Mossikungen (moro naba) är ganska ung. Han
valdes att ersätta sin företrädare som tvingades att ta en giftbägare för att
han inte levde upp till adelns höga moraliska krav på honom. Under kungen finns
regionala kungar, under dem lokala kungar. Hur många nivåer det finns innan vi
når den kung vi träffade igår vet jag inte. Men kungen (naba) på lägsta nivå som
vi träffade igår är kung över många byar i detta område. Han har också en stor
mängd chefer till sin hjälp. Det är till exempel chefen för skogen. Chefen för
ungdomsverksamheten (som själv inte är särskilt ung). Fadern till Joseph
Ouedraogo (som är datalärare på YennengaProgress skola här i Nakamtenga) utsågs
igår till chef för organiserandet av samtalen under samtalsträdet, d’arbre
palaver. Det vill säga, han utsågs till ”fullmäktiges ordförande”, typ.
Vi blev bjuda till installationsceremonin. Det var stort.
Massor med folk. Många hundra. När vi kom, som de enda nasaras (vitingar), så
hade stolar reserverats för oss på bästa tänkbara plats. Pinsamt.
Tillställningen var väldigt välorganiserad. Kungen satt
under tak och framför honom under samma tak satt hans rådgivare. Det var nog
ett femtiotal. Några civilt klädda organisatörer gick runt och kallade fram den
ena byn efter den andra att komma fram till kungen för att visa sin vördnad.
Det verkade mycket viktigt och jag upplevde inget tvång eller ovilja eller ens
att någon skrattade lite generat över ett skådespel. Den nuvarande naban är den
tredje generationen i hans familj. Hans farfar fick titeln efter en schism
mellan kungar i området som löstes genom att moro naba sände en av sina
släktingar som kung för området. En av de allra vackrast klädda männen i rådet
var den äldste representanten för den familj som då förlorade titeln. Jag såg
ingen som verkade vara missnöjd med detta men jag noterade att han särskilt
pekades ut av många. Är motsättningen verkligen bilagd?
Ättling till avsatt naba |
När byarna, vilka verkade ledas av äldre mycket vackert
klädda män som satt i en grupp för sig själva, på den dammiga marken, kallades
fram så gick de först med böjda huvuden och ju närmare kungen de kom desto mer
böjda knän för att till slut sätta sig på underbenen och böjda nackar. De
talade inte direkt med naba. Han hade en adjutant vid sin sida. Till honom
berättades det vilken by det var och till honom överlämnades gåvor. Jag antar
pengar men också getter, får och höns. När gåvorna accepterats fördes de in på
gården bakom och därinne lär nabas hustru funnits och henne skulle man också
hälsa på. Naba talade inte en enda gång till de som visade honom vördnad, vad
jag kunde se.
Till slut kallades också vi fyra fram. Det konstigaste med
det var nog inte att det var vi fyra vida utan att två av oss är kvinnor. Det
var de dittills enda kvinnor som jag observerat ingå i någon delegation. Naba
visade sig mycket mycket road. Log med hela ansiktet och tittade oavvänt på oss
alla fyra. Han är skitsnygg. När Lennart berättat att han är Burkinabée och uppgav
sitt mori-namn, berättat om Nakamtenga och Yennenga Progress, så gav naba
adjutanten i uppdrag att berätta för rådet om vilka vi var. Sedan, till vår
ödmjuka förvåning erbjöds vi att ta naba i hand. Det hade vi inte sett någon
annan göra. Pinsamt. Den här hudfärgen verkar vara en dörröppnare. Eller var
det de unga kvinnorna, Andrea och Bella?
En intressant sak hände. Lennart är vänsterhänt och räckte
över kuvertet med gåvan till adjutanten med den handen så rättades han bryskt
av en av dessa organisatörer som hjälpte oss där framme. Det uppfattas som en
skymf att lämna över med vänster hand som ju inte är äta-handen.
Efter detta så fick gick äldre till andra byar bortgifta
kvinnor visa sin vördnad. Ungdomar fick pris för att de skött trädplantor på
bästa sätt.
En av rådgivarna hade plötsligt dött kvällen före och därför
vidtog inte den fest som annars brukar hållas. Det skulle mer stillsamt
serveras lite dryck och lättare tilltugg. Lennart som ville hem och jobba, fast
han skyllde på kaffetarmen, bröt upp.
Naba Per (I wish ;-) |
På kvällen var vi sedan också bjudna hem till samtalschefen.
Dit kom också grupper och med mer normala hälsningar fick visa respekt och
lämna över gåvor. Vi fick stolar och bord och vi fick öl, grillad gris och
soyaspett. Dessutom fick vi smaka på den lokala alkoholhaltiga dryck de kallar
öl men som mer är sur ofärdigjäst mäsk. Usch.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar